تونل مکانیزه حد فاصل کیلومتر 421+5 تا J6 تونل نیمه جنوبی خط 6 مترو تهران از کیلومتر 421+5 تا کیلومتر 770+10 ( ابتدای ایستگاه J6) به روش مکانیزه و با استفاده از دستگاه حفار مکانیزه EPB-TBM و خریداری شده از شرکت هرنکنشت آلمان، حفاری میگردد. قطر حفاری تونل حدود 9.16 متر بوده که پوشش تونل با 8 قطعه بتنی و یک کلید کامل میگردد. ضخامت سگمنت های بتنی 35 سانتی متر است. قطر مفید تونل 15/8 متر و تا پشت سگمنت ها 85/8 متر است. اضافه حفاری صورت گرفته به دلیل امکان حرکت راحت تر شیلد و همچنین مانور بیشتر در قوس ها، با تزریق گروت در پشت سگمنت های بتنی تحکیم می گردد. در روش مکانیزه امکان حفاری و لاینیگ نهایی تونل به طور متوسط 22.5 متر در دو شیفت کاری امکان پذیر است. بدلیل حفاری ایمن، این روش در ساخت تونل های شهری و به خصوص در مجاورت مناطق مسکونی بسیار کاربردی بوده و کمترین نشست در سطح زمین را منجر می گردد. از سوی دیگر با نصب نوار های آب بند در دور سگمنت های بتنی (گسکت) تونل به صورت آب بند بوده و نیاز به عملیات آب بندی دیگری نیست. مهمترین عملیات صورت پذیرفته به شرح ذیل می باشد:
|
||||||||||||
|
||||||||||||
کف سازی حد فاصل ایستگاه A6 تا J6 به منظور آماده سازی بستر مناسب برای روسازی و ریل گذاری می بایست تراز کف تونل با مصالح مناسب پر گردد از سوی دیگر آب برگشتی از دستگاه حفار به خارج از تونل هدایت گردد. بدلیل آنکه عملیات کف سازی با ساخت تونل به صورت موازی صورت می پذیرفت (جهت افزایش راندمان کاری) از لوله های کاروگیت برای انتقال آب استفاده گردیده است. مهم ترین عملیات صورت پذیرفته به شرح ذیل می باشد :
|
||||||||||||
|